Blogger Layouts

Friday, August 12, 2011

siap suda jem nenas saya~~


yeehoo..dr pkul 11am till 1pm..
da pnat aku memarut smpai terparut jari sndri..
da pnat aku menggaul sampai likat jem tuh...
akhirnya..tersenyum aku melihat jem nenas buatan sndri..
100% asli..
tade pewarna,tade campur tepung n wat so ever..
hanya nenas+gula sahaja..


what the purpose aku wat jem nih..
yeahh..1st step utk buat tart nenas..
nak buat apew bnyk2 jem tuh??
yew..sy bru nak buat bisnes kueh raye..
kueh tart nenas..
collebrate with my sis in law...
yela..dr tawat papew kt umah,bek aku wat sumtin..
dpt collection sket yew dak..
heee..
ni aku share bahan n cara wat jem nenas nih..
slamat mcuba =)


bahan-bahan :
-nenas yg memang sesuai utk dibuat jem (mak aku kate,nenas moris)
-gula (sukatan gula mengikut berat nenas yg diparut : 1kg nenas parut = 1.22kg gula)
-2@3 helai daun pandan
-sedikit kulit kayu manis

cara-cara:
1)parut nenas menjadi halus (jgn kasar2,nanti xjadi)
2)tapis nenas yg diparut utk mengasingkan airnya dan isinya.(kita guna isi sahaja,airnya tidak diperlukan.so,boleh minum air nenas..hee)
3)masakkan nenas yg ditapis tadi dengan gula mengikut sukatan seperti di atas.campurkan juga daun pandan dan kulit kayu manis.
4)gaul sehingga jem tersebut menjadi likat(sehingga mudah dibentuk utk dijadikan inti tart)



No comments:

Facebook Badge